PUNCA, RISIKO DAN KEMUNGKINAN KEMALANGAN MOTOSIKAL

View previous topic View next topic Go down

PUNCA, RISIKO DAN KEMUNGKINAN KEMALANGAN MOTOSIKAL

Post by Lan King on Sat Jul 02, 2011 1:46 pm

Salam,

Saya percaya, tajuk ini akan panjang kerana demi manafaat semua.., mari kita kongsikan. Wpun saya dah ada 20 - 26 kes.., tapi saya catatkan 2 perkara saja dahulu. Ahli lain boleh tambah. Contoh bahaya kemalangan :

1)kalau di hadapan ada simpang sebelah kiri, kita jangan memotong VAN, LORI, BAS, TRELER atau apa sahaja yg besar serta melindungi pemerhatian mata kita. Sebab biasanya kita akan terlindung dan kenderaan di simpang depan tu AKAN KELUAR juga dengan andaian kenderaan-kenderaan besar tadi memang PERLAHAN dan sempat keluar!...(itu pada andaianya.., memang betul..). Tetapi kita/motosikal yg 'overtake' kenderaan besar ini tersaanagat lah laju dan pasti melanggar kenderaan yang keluar simpang itu...

2)kalau melalui jalan-jalan kampung, kaki bukit atau cerun-cerun selepas hujan., jangan layan laps dengan laju walaupun kita dah biasa jalan tersebut.., ini kerana mungkin selekoh itu dipenuhi pasir yang dibawa oleh arus air hujan...maka pasir @ tanah @ batu kecil @ daun @ ranting halus akan mengancam nyawa kita kerana terbabas...

sekian, sila tambah..
avatar
Lan King
MR PRESIDENTO
MR PRESIDENTO

Posts : 65
Tarikh Daftar Ahli : 13/06/2011
Umur : 52
Lokasi : Utara Selangor

Back to top Go down

Re: PUNCA, RISIKO DAN KEMUNGKINAN KEMALANGAN MOTOSIKAL

Post by along adi on Sat Jul 02, 2011 6:22 pm

kemalangan sering berlaku dipersimpangan jalan sekiranya kita sudah hampir disimpang jalan tumpukan pd setiap sudut manatau tiba2 ada kenderaan yg keluar secara melulu cara2 menghindari kemalangan disimpang ialah kita hendaklah memperlahankan kenderaan atau sekiranya kita nampak ada kenderaan yg hendak keluar simpang hendaklah kita bersedia menekan hon pon....pon...pon....untuk memberi isyarat pd kenderaaan yg kita nampak tadi kerana penglihatan kenderaan seperti kereta adalah terhad disebalik dinding pintu kenderaan manakala lori pula kedudukannya yg tinggi dan berbadan besar dan pemandu lori tak nampak mereka yg berkenderaan kecil seperti motosikal jika lori atau bas berada berdekatan dengan anda hendakkah kita tinggalkan dia jauh kebelakang atau beri laluan pd kenderaan tersebut beredar jangan sesekali berada hampir dengan kenderaan besar ni kerana tiupan angin dari badan kenderaan tersbut boleh menarik anda pernah terjadi didepan mata sendiri yg motor disedut angin dari kenderaan yg besar di shah alam 10 tahun lalu
avatar
along adi
AJK/BIRO ACARA
AJK/BIRO ACARA

Posts : 9
Tarikh Daftar Ahli : 19/06/2011
Umur : 42
Lokasi : pantai dalam kl

Back to top Go down

Re: PUNCA, RISIKO DAN KEMUNGKINAN KEMALANGAN MOTOSIKAL

Post by along adi on Sat Jul 02, 2011 6:47 pm

kadar kemalangan motorsikal antara yg tinggi di mlaysia mengapa ia sering berlaku pd kenderaan yg kecil ini adakah disebabkan motor itu sendiri atau penunggang motor tu yg leka banyak juga faktor sekeliling permukaaan jalan berminyak berlubang dan tak cantik permukaannya kita lihat saja dijalan motor di federal highway kuala lumpur sepanjang jalan bermula diklang hingga ke kl dan kl hingga ke klang sama saje bahayanya sebagai contoh bila didalam terowong setengah2nya lampu limpah tidak menyala jadi pada motor yg lampunya nak kata terang pun tak nak kata malap pun tak hentam saje la apa yg ada didalam terowong tu sedar2 je dah tergolek rupa2nya ada lubang didalamnya jadi pada mereka yg guna sym adalah pilihan terbaik lampu nya peeerrrgggghh terang gila...jd bila sampai diterowong jgnlah laju sangat berhati2 nanti kelak anda yg rugi dah tergolek tak pe la jugak takut tak sedar2 tau2 aje dah ada kt alam lain tapi faktor tayar adalah penting kebanyakan tayar skuter satu patent je coraknya jalur2 je tak seperti tayar tt dunlop boleh layan cecah lutut tayar jalur kalo layan corner bila hujan kalo berani la bkan kata lutut gigi pun boleh cecah..he..he...
avatar
along adi
AJK/BIRO ACARA
AJK/BIRO ACARA

Posts : 9
Tarikh Daftar Ahli : 19/06/2011
Umur : 42
Lokasi : pantai dalam kl

Back to top Go down

Re: PUNCA, RISIKO DAN KEMUNGKINAN KEMALANGAN MOTOSIKAL

Post by TK on Sun Jul 03, 2011 3:34 pm

Syabas..,. Lan King dan Along Adi tahniah.. sila tambah dan teruskan..

__ADMIN_______________
SYMTKGREYWVD4686VTS200
avatar
TK
MODERATOR
MODERATOR

Posts : 97
Tarikh Daftar Ahli : 16/06/2011
Umur : 53
Lokasi : Pantai Dalam, K.L

Back to top Go down

Re: PUNCA, RISIKO DAN KEMUNGKINAN KEMALANGAN MOTOSIKAL

Post by Lan King on Thu Jul 07, 2011 2:32 pm

contoh ketoga dari saya:

(3) bila bawa pembonceng lebih berat, jangan laps keterlaluan di selekoh..kerana ini mengundang tayar depan kurang grip.., dan akhirnya berlaku grip kaki anda dengan jalan masuk wad..
avatar
Lan King
MR PRESIDENTO
MR PRESIDENTO

Posts : 65
Tarikh Daftar Ahli : 13/06/2011
Umur : 52
Lokasi : Utara Selangor

Back to top Go down

Re: PUNCA, RISIKO DAN KEMUNGKINAN KEMALANGAN MOTOSIKAL

Post by along adi on Thu Jul 07, 2011 4:06 pm

renungkan dalam2 keistimewaan box givi kebaikannya dan keburukkan boleh membawa muatan tapi awas muatan tidak melebehi 3 kg dan kelajuan tidak boleh lebih 110k/m tertera didalam setiap box givi dimalaysia jika lebihan berat brlaku motor akan hilang pertimbangan bila megambil selekoh....
avatar
along adi
AJK/BIRO ACARA
AJK/BIRO ACARA

Posts : 9
Tarikh Daftar Ahli : 19/06/2011
Umur : 42
Lokasi : pantai dalam kl

Back to top Go down

Re: PUNCA, RISIKO DAN KEMUNGKINAN KEMALANGAN MOTOSIKAL

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum